Beroemde componisten en de altviool

De barokcomponist Georg Philipp Telemann (1681-1767) speelt een bijzondere rol met betrekking tot de altviool: enerzijds schreef hij het eerste belangrijke soloconcert voor altviool ooit (Altvioolconcert in G groot, TWV 51: G9), anderzijds gebruikte hij het instrument voor het eerst in kamermuziek. Vervolgens is het vooral de kamermuziek waarin de altviool van groot belang is, bijvoorbeeld in de strijkkwartetten van Haydn (Op. 33) en Beethoven of in de kwintetten van Mozart, waar de verdubbelde altviool zorgt voor een vol geluid in het middenregister.

Georg Philipp Telemann by Georg Lichtensteger

Een interessant fenomeen is dat beroemde componisten zelf graag altviool speelden, bijvoorbeeld Johann Sebastian Bach (1685-1750), Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Ludwig van Beethoven (1770-1827) en Antonin Dvořák (1841-1904). Paul Hindemith (1895-1963), die talrijke solo- en kamermuziekwerken voor altviool creëerde en beschouwd wordt als een van de belangrijkste componisten voor altviool, was zelfs solist bij de premières van de altvioolconcerten van Darius Milhaud (1892-1974) en William Walton (1902-1983).


Terug naar Strijkerwetenswaardigheden: de altviool

  • Ontdek alles wat je moet weten over de altviool
  • Opbouw van de altviool
  • De belangrijkste accessoires voor de altviool
  • Wat is het verschil tussen een altviool en een viool?
  • De manier waarop de altviool wordt bespeeld
  • Gebruik van de altviool
  • Karakteristiek van de altviool
  • Hoe wordt de altviool anders genoemd?
  • Waarom zijn er zoveel grappen over altviool?